Subskrybuj RSS
Szukaj
Rynek quadów
Testy quadów i akcesoriów
Opisy quadów
Gadżety
Akcesoria quadowe
Aktualności rynkowe
Motoryzacja
Samochody
Imprezy quadowe
Relacje z imprez
   - Rajd Dakar
Kalendarz imprez quad / atv
Filmy quad `owe
Poradnik
Od czego zacząć
Technika jazdy
Paragraf
Warsztat i serwis
Tuning
Słowniczek
Ekologia
Gdzie jeździć
Pierwsza pomoc
Nawigacja
FORUM Quadzik.pl
Giełda
Quady nasza pasja
Grupy quadowe
Ja i mój quad
Wywiady
Loża szyderców
Konkursy
Patronat medialny
Silesia Quad Adventure
Poland Trophy
Mistrzostwa OFF-ROAD
MT Rally / MT Series
Dzicz Bieszczadzka
Zlot Grizzly
Wystawa Motocykli
Motomaraton
Polish ATV Challenge
Grupa 4x4
sQuadzik
Przydatne linki i adresy
Niespodzianki
CHumor quadowy
GPSownia
Quadzikowe
Filmy quadzikowe
Kalendarze quadowe
Gazeta quadowa
Test quada: Can-am Outlander 800R EFI XT-P MAX – „bombowa” jazda we dwoje?
Test quada: Can-am Outlander 800R EFI XT-P MAX – „bombowa” jazda we dwoje?
Jarek Kobierski
Outlander 800R XT-P w wersji MAX przeznaczony jest do długich wycieczek w dwie osoby. Jego zastosowanie może być tak różne, jak różne są potrzeby użytkowników. Od romantycznych wypadów w środek niczego, po patrole leśne czy wspólne wypady na biwak, bądź na ryby. Możliwości holownicze tego quada (590 kg) pozwalają także na zabranie większej ilości bagażu i zaszycie się w głuszy na dłużej.

Testowana przez nas wersja Outlandera wyposażona została w dwuzakresowe dynamiczne wspomaganie kierownicy DPS (Dynamic Power Steering), nowy mechanizm blokady przedniego mostu – Visko-Lok QE z jeszcze szybszym automatycznym załączaniem, mocniejszą prądnicę 650-watową i seryjną wyciągarkę BRP XL300 – z przewodowym pilotem ukrytym pod pokrywą przedniego bagażnika. Wspaniały perlisty czarny kolor posiada żółte boczne panele doskonale komponujące się z czarno-żółtymi aluminiowymi felgami, na których osadzono 26” opony Carlisle. Quad wyposażony został we wzmocniony zderzak przedni, demontowalne i wymienne boczne fartuchy przeciwbłotne, osłony na ręce oraz centralną płytę ochronną pod całą ramą. Standardowo mamy w tylnym niezależnym zawieszeniu system TTI, dbający o właściwą geometrię kół w trakcie amortyzacji w terenie. Przednie zawieszenie z kolei zostało lekko podniesione po to, aby przy wydłużonej konstrukcji lepiej radzić sobie z napotykanymi przeszkodami.

Obejrzyj film z jazd Can-Am`em Outlanderem przygotowany przez TV Quadzik:


W MAX`ie pasażer ma oddzielne siedzisko z podparciem na plecy i z osobnymi rączkami do trzymania – wedle preferencji. Podróżujący nie dotykają się kaskami, a podesty dla „gościa” są oddzielne, co pomaga również w zachowaniu dystansu w przypadku stóp i ud podróżujących. Testowa wersja z powodzeniem nadaje się także do samotnych wypadów. Demontując w bardzo łatwy sposób oparcie możemy cieszyć się szybką jazdą i wrażeniami z chodzenia bokami tym kolosem.

Can-Am Outlander 800R EFI XT-P MAX 4x4 DPS wyposażony jest w pakiet homologacyjny, który został dokładnie przemyślany. Kierunkowskazy są elastyczne, lekko schowane w orurowanie, podobnie jak odblaski zamontowane w specjalnie przygotowanych na to miejscach. Kształt bagażników pozwala na bardzo szybkie i proste przytroczenie dodatkowego ekwipunku wyprawowego. Tylny bagażnik mogący udźwignąć 90 kg posiada bryzgoszczelny schowek mieszczący standardowy zestaw kluczy. Przedni bagażnik przewiezie ładunek o masie 45 kg.


W Outlanderze mamy centralny hamulec w lewej ręce oraz hamulec nożny. Cała kierownica jest obudowana plastikiem na końcach przechodzącym w osłony rąk. Pierwsze przekręcenie kluczyka z automatu załącza światła mijania. Jeżeli chcemy jeździć bez świateł, musimy przekręcić kluczyk mocniej w prawo. Po zgaszeniu silnika, przez kilka sekund światła palą się nadal. Na bardzo czytelnym wyświetlaczu licznika znajdziemy wskaźniki: świateł, napędów, kontrolkę silnika, przełożenia, prędkości, przebiegu (także dziennego), hamulca postojowego (Park Break), temperatury, obrotów silnika oraz poziomu paliwa.

Dwustopniowe dynamiczne wspomaganie kierownicy w zależności od terenu lub preferencji użytkownika pracuje w dwóch zakresach siły wspomagania. Załączanie zakresów odbywa się elektronicznie z pozycji rider’a na lewej manetce. Do zmiany DPS wykorzystywany jest ten sam przycisk, co do funkcji „override”, a o wejściu w tryb regulacji informuje nas komunikat wyświetlany na liczniku. Silnik wspomagania umieszczony został na wysokości górnej części bieżnika opony, zmniejsza to ryzyko pracy urządzenia w wodzie.


Pojazd uruchamiany jest starterem – na biegu jałowym bez, a na każdym innym przełożeniu z hamulcem. Biegi wrzucane są bez hamulca. Na zimnym silniku słychać zgrzytnięcia, na rozgrzanym nie ma problemu w całym zakresie przełożeń. Po zmianie biegu przy niskich obrotach nie jest odczuwalne szarpnięcie przy ruszaniu. Bardzo szeroka manetka gazu pozwala na operowanie kciukiem – nawet w trakcie jazdy po dużych nierównościach czy w ostrych zakrętach. Seryjnie posiada blokadę dla uczącego się lub mniej doświadczonego rider’a. A jest, co blokować...

Podjazdy na wzniesienia nie stanowią problemów. „Kopnięcie” z miejsca jest wystarczające, aby wspiąć się nawet na najwyższe górki. Do tego jeszcze długość pojazdu przy zjazdach i najazdach czyni go stabilnym. Zjazdy wspomagane są w pełni zadowalającym hamowaniem silnika – można je pokonywać bezstresowo bez używania hamulca. Same „heble” tego kolosa pozwalają na szybkie zatrzymanie quada. Problemem jest tutaj tylko długość ramy, która w uzasadnionych przypadkach zawisa na przeszkodzie. Długość pojazdu odczuwa się także w momencie szybkiego pokonywania nierówności poprzecznych. Chociaż zawieszenie radzi sobie doskonale, to rama ma tendencję przycierania o „glebę”.


Zbieranie zakrętów tym quadem odbywa się tak samo bezstresowo jak wersją krótką. Wbrew pozorom „zawiasy” tak trzymają quada, że przechyły nie są w ogóle odczuwalne. Inaczej jest w przypadku kręcenia bączków. Jego długość czasami może nastraszyć. Przemieszczanie się w dwie osoby dostarcza wymaganego komfortu. Oczywiście szybka jazda i ostre hamowanie muszą być wspierane świadomością pasażera. Niewłaściwe zachowanie się „plecaczka” może stworzyć problemy. Podjazdy z pasażerem, dzięki mocy quada i podparcia dla osób są bardzo komfortowe, nawet przy stromych najazdach.

Quad jest Bombowy. Zaskakuje lekkością jego prowadzenia, osiągami i użytecznością. Testowany Outlander bardzo dobrze, jak na quada dwuosobowego, radzi sobie w każdym terenie, do tego daje znakomity komfort podróżowania we dwoje.


Can-am Outlander 800R EFI XT-P MAX - parametry techniczne

Silnik:
Rotax 799,9 ccm, V-twin, chłodzony cieczą, SOHC, 8-zaworowy
Zasilanie:
Bezpośredni wtrysk EFI Siemens VDO
Uruchamianie:
Elektrycznie
Skrzynia biegów:
CVT, przełożenia H, L, N, R i P – EBS w standardzie
Napędy:
Selektywne 4WD/2WD, Visco-Lok
Zawieszenie przednie:
Podwójne A-arm, skok 203 mm
Zawieszenie tylne:
Niezależne TTI, skok 229 mm
Hamulce przednie:
Dwie hydrauliczne tarcze umieszczone przy moście
Hamulce tylne:
Tarcza hydrauliczna umieszczona na wałku napędowym
Opony przód:
Carlisle ACT AT26 x 8 x 12 (660 x 203 x 305) mm
Opony tył:
Carlisle ACT AT26 x 10 x 12 (660 x 254 x 305) mm

Wymiary dł. x wys. x szer. (mm):

2387 x 1168 x 1143
Rozstaw osi (mm):
1499
Wysokość siedzenia (mm):
877
Prześwit (mm):
305
Masa sucha (kg):
326

Pojemność zbiornika paliwa (L):

20


NA PLUS:
- Homologacja.
- Bardzo dobre osiągi.
- Komfort jazdy pasażera.
- Stabilność w zakrętach i na najazdach.
- Poprawne hamowanie silnikiem.
- Dwuzakresowe wspomaganie kierownicy.

NA MINUS:
- Słabo osłonięte tylne manszety.
- Kłopotliwy dostęp do filtra powietrza.
- Wysoka cena.
- Nieosłonięty akumulator.

Podziękowania dla:
- Quady Śrem KT Racing Team - www.quadysrem.pl za udostepnienie quada do testow,
- Motoklubu Oborniki za udostępnienie terenów do jazdy.

Tekst: Marcin Stachura, Zdjęcia: Jarek Kobierski

Obszerny artykuł wraz z testem Can-Am Outlander 800 XT-P MAX znajdziesz w dwumiesięczniku QUADZIK - polski magazyn o quadach nr 6-2009 (7).
Galerie powiązane z artykułem:
Can-Am Outlander 800 XT-P MAX - TEST

Zobacz co piszą na Forum Quadzik.pl:
Can-am Outlander 800 MAX - na ile może być użytkowy?

Prześlij do znajomego:
link do artykułu Test quada: Can-am Outlander 800R EFI XT-P MAX – „bombowa” jazda we dwoje?

wstecz
REKLAMA



jak zamieścić...
Prawa autorskie RSS Reklama Polityka Cookies Kontakt
Wszelkie prawa zastrzeżone - Quadzik.pl - wszystko o quadach 2004-2018. ISSN 1899-9158.