W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies.
Więcej w "Polityce prywatności".
Kontynuuj
• SUZUKI LT-Z400 - dobry wstęp do wyścigowego życia
Grzegorz Głowienka
LT-Z400 to kolejne wcielenie klasycznego modelu sportówki ze stajni Suzuki. Stylistyką nawiązuje do potężniejszego modelu LT-R450. Na pierwszy rzut oka widać jednak, że LT-Z400 jest nieco węższy i wyższy. Ten czterokołowiec wyposażony został w czterosuwowy silnik o pojemności 398 ccm, zasilany elektronicznym układem wtrysku paliwa, w którym wykorzystano wtryskiwacz z dwunastoma dyszami. Tak skonstruowana jednostka napędowa znacznie dynamiczniej reaguje na gaz, a jazda nią w warunkach terenowych jest bardziej płynna, nawet przy zachowaniu sportowych walorów pojazdu.
Pojazd ma przekonstruowaną ramę, która jest teraz sztywniejszym elementem, co wpływa na większą stabilność w zakrętach i podczas skoków. 5-biegowa skrzynia biegów wraz z biegiem wstecznym pozwala, nie tylko na agresywną jazdę po torze, ale także na sprawdzenie innych walorów użytkowych pojazdu w trakcie wycieczki „za miasto”. Tylne i przednie zawieszenie, kierownica oraz stopki posiadają regulację, która dostosowuje pojazd do indywidualnych preferencji jeźdźca. A wyprofilowane siedzenie pomaga w lepszej kontroli pojazdu w trakcie szaleństw.
˛ Quad praktycznie na każdym biegu idzie od dołu. Bez problemu stawia się LTZ’a na koło, niezależnie od tego czy to jedynka, czy to dwójka – wystarczy odwinąć gaz i przód jest już w górze. Chociażby dlatego początkujący rider powinien uważać na operowanie przepustnicą. Miękko ustawione zawieszenie bardzo często, z uwagi na dużą moc i przyczepność kół tylnych, ułatwiało podniesienie LTZ’a do góry. Tracił on trochę sterowalność, zwłaszcza w zakręcie, co było odczuwalne przy pokonywaniu szybkich winkli. Chęć szybkiego wyjścia poślizgiem poparta dodaniem gazu, powodowała lekkie podskakiwanie przodu. Wprowadzenie quada w poślizg nie stanowi problemu, ale z uwagi na miękkie ustawienie tylnego zawieszenia oraz niższego ciśnienia w oponach testowanego pojazdu czasami trudno było zakręcić bączka. Pomimo odwinięcia gazu przód wyjeżdżał z zakrętu, a tyłu nie udawało sie skutecznie zarzucić.
Testowana 400-tka mogłaby być troszeczkę szersza. Tak naprawdę nie często, ale zdarzało się, że quad próbował się przechylać na bok w zakręcie. Prześwit pojazdu, chociaż z przodu naprawdę imponujący, to z tyłu, jak przystało na sportówkę, już słabiej. Osłony łańcucha i tylnej tarczy hamulcowej dodatkowo znacznie go obniżają. Pozycja za kierownicą raczej nie sprawia problemów. Nie w chodzi w ciało ridera a manewrowanie nią w zakrętach jest lekkie. Siedzenie rozchodzi się troszeczkę na błotniki, co pomaga w wygodnym, sportowym pokonywaniu szybkich winkli. Osłony na koła są dość duże, zakrywają quada. Nie ma co się jednak łudzić – LT-Z400, jak typowa sportówka, będzie w błocie, wraz z prowadzącym ją jeźdźcem, cała czarna.
Hamulce w LT-Z400 nie należą do przysłowiowych żylet, ale pośredni wpływ mają na to również opony. Quad posiada możliwość regulacji dźwigni przedniego hamulca. Z tyłu mamy do czynienia ze zwykłą gładką tarczą hamulcową, bez otworów wentylacyjnych. Przednie tarcze przystosowane są już do odprowadzania ciepła. Hamowanie z dużej prędkości na dość twardej nawierzchni to stabilne zatrzymywanie pojazdu, nie spodziewajmy się jednak agresywnego wytracania prędkości.
W trakcie skoków quadem bardzo dobrze steruje się w locie, nie było problemu z rozłożeniem masy w powietrzu. LT-Z400 nie miał tendencji ani do pikowania, ani do zbyt mocnego podnoszenia przodu przy wybiciu. Mocy w tym nowym Suzuki jest na tyle wystarczająco, że można spokojnie regulować pozycję w locie operując gazem. Zarówno przednie jak i tylne zawieszenie w standardzie ma regulację dobicia oraz napięcia wstępnego sprężyny. Dodatkowo tylny amortyzator posiada regulację odbicia. Suzuki LT-Z400 to bardzo przyzwoity quad nie tylko do rozpoczęcia przygody sportowej, ale również znakomity pojazd, żeby sobie aktywnie pojeździć. Suzuki LT-Z400 nie należy do najbardziej przygotowanych sportowo pojazdów, ale stanowi odpowiednią bazę do rozwijania zainteresowania jazdą wyczynową.
Parametry techniczne Suzuki LTZ 400 K9 Typ silnika: 4-suwowy, 1-cylindrowy, chłodzony cieczą, DOHC Pojemność skokowa: 398 ccm Średnica x skok tłoka: 90.0 mm x 62.6 mm Stopień sprężania: 11,3: 1 Moc maksymalna: 37 KM przy 7000 obr/min Moment obrotowy: 37,7 Nm przy 6500 obr/min Układ zasilania: wtrysk paliwa Rozrusznik: elektryczny Skrzynia biegów: 5-stopniowa plus wsteczny Wym. dł./szer./wys.: 1830 mm/1190 mm/1145 mm Rozstaw osi: 1245 mm Prześwit: 265 mm Wysokość siedzenia: 810 mm Masa poj. got. do jazdy: 193 kg Zawieszenie przód: Niezależne, podwójne wahacze, sprężyny spiralne, tłumienie gazowo-olejowe Zawieszenie tył: Wahacz wleczony, sprężyna spiralna, tłumienie gazowo-olejowe Hamulce przód / tył: podwójny tarczowy / tarczowy Opony przód: AT22 x 7 R10 Opony Tył: AT20 x 10 R 9 Zbiornik paliwa: 9,5 l
NA PLUS Dobra dynamika jazdy. Zawieszenie i amortyzatory z tłumieniem gazowo-olejowym. Dobra sterowalność quadem podczas skoków. Agresywna stylistyka. Bieg wsteczny.
NA MINUS Mały prześwit (bardzo niski tył). Hamowanie z dużej prędkości na dość twardej nawierzchni. Mała szerokość quada. Zbyt krótka dźwignia zmiany biegów.
Podziękowania dla: - Suzuki Motor Poland - www.suzuki.pl - za udostępnienie quada do testów, - MOTOGLOBE - www.motoglobe.pl - za ubranie testera od stóp do głowy. Galerie powiązane z artykułem: • Suzuki LT-Z400 K9 - TEST